torsdag 25. april 2013

Innpakningspapir

I faget kvalitet og dokumentasjon fikk vi i oppgave å lage innpakningspapir i tre forskjellige kategorier. Livlig, Rolig og Lekent. Det lekne papiret skulle passe til å brukes i en leketøysbutikk og burde være kjønnsnøytralt. Gavepapiret skulle være i A3 format og oppløsning 300 dpi, og redskapet vi skulle bruke var Photoshop og Illustrator om ønskelig. Mønstrene skal være bygd opp av en rapport og det skal være oppbygd av speiling og/eller ornament. Vi skulle pakke inn to pakker til hver av papirene, en liten og en som var litt større.


Rapportene:
 
Livlig
Her har jeg brukt både Photoshop og Ilustrator. Her har jeg lagd to forskjellige ornament som jeg har satt sammen på forskjellige måter og lagt til en litt utrolig bakgrunn og i ornamentene har jeg brukt forskjellige mønster og farger. Store kontraster og plassering som gjør at når rapporten er satt sammen til et flatemønster bli livlig. Fokuserte mye på fargekontrast for å få frem det livlige.
 
 
 
 
Rolig
Her har jeg også brukt både photoshop og Ilustrator. Brukte duse pastell farger for å få det rolige utrykket i flatemønstret. Som moment som går igjen i rapporten har jeg brukt et bilde av en fisk og forenklet det i Photoshop. Lagde et ornament med fisken og lagde ornamentet i forskjellige størrelser. Plasseringen er symetrisk og går igjen i flatemønstret, slik at det blir en harmonisk og rolig opplevelse for øyet.
 

 
 
 

 
Lekent
Her har jeg kunn brukt photoshop og lekt meg med farger og kontraster. Det lekne papiret skulle være kjønnsnøytralt, som vil si at det skal passe til både jenter og gutter. Brukte ballonger og en gyngehest som moment og fargene ville jeg at skulle være skarpe for at de skulle få blikkfang. Bakgrunnen er litt lysere enn resten fordi at resten skulle sprette litt mer ut fra gavepapiret. Plasseringen er symmetrisk men også litt hulters til bulters for at det skal virke lekent. det er mye å legge merke til når man ser på flatemønstret noe øyet liker.
 




 
Nå som rapportene var ferdig skulle vi legge til A3-format på photoshop og begynne på flatemønsteret til selve innpakningspapiret. Da var det viktig å tenke på at det flatemønsteret skulle passe inn på de pakkene de skulle pakkes rundt, i forhold til størelse.
 
Flatemønster:
 
Livlig
Her ser dere hvorden rapporten går igjen i flatemønsteret. Og at det ser urolig ut med hvordan øyet reagerer på kontrastene i bildet og hvordan momentene står ovenfor hverandre.
 
 
 
 
Rolig
Her ser dere hvorden rapporten går igjen i flatemønsteret.Og hvordan det symmetriske går igjen fra rapporten i flatemønsteret, de duse fargene og rette linjene gir et rolig utrykk. Syns det er litt morsomt at det er kunn bygd opp at en fisk som blir til et helt mønster.
 
 
 
Lekent
Her ser dere hvorden rapporten går igjen i flatemønsteret. Får frem det lekne utrykket og lager morsomme og spennende fassonger og mønster med at det kunn er ett mønster. Mange kontraster, også fargekontraster. Det er rett linjer men også får det litt livlig utrykk selv om det er rette linjer.
 
 


Resultatet av innpakningspapiret:
Livlig:
 



 Rolig:
 




Lekent:




Teknikker:
-Photoshop
-Illustrator

Materialer:
-Datamaskin
-Saks
-Teip

Egenvurdering:
Hele prosessen har hvert helt grei, men lærerik. Sto fast endel ganger og lagde endel mønster som både var livlig og urolig, noe vi ikke skulle gjøre i oppgaven. Det løste seg heldigvis til slutt. Jeg skulle kansje ha lekt meg mer med mellomrommene på noen av papirene, men jeg likte de slik som de var. Jobbet selvstendig, konsentrert og engasjert. Jeg er fornøyd med resultatene og jeg selv syns det er synd vi ikke kunne ha skrevet ut en hel rull for hvert gavepapir, slik at vi kunne brukt de selv til innpakning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar