fredag 19. april 2013

Reklameplakater

Vi fikk i oppgave i faget kvaltitet og dokumentasjon å designe to reklameplakater i Photoshop. Pruduktenen vi skulle reklamere for var to ting vi skulle velge fra de månedene vi har gått på design og håndverk linja i faget produksjon, og vi skulle finne et produktnavn til "salgsobjektene" våre. Plakatene skulle være i A3 format. Før vi startet med oppgaven skulle vi bestemme oss for hvilke målgrupper vi ville nå frem til om vi skulle ha solgt produktet. Målgruppene kunne vi definere av kjønn, alder, økonimi og interesser. Og en kort beskrivelse med kjennetegn/kvaliteter ved produktet. Noe som får folk til å ha lyst til å se og kjøpe om det hadde vært for salg.

Jeg strevde lenge med å starte å lage noe ut i fra hva jeg har lagd i produksjons faget. Syntes det var vanskelig å sette navn og målgrupper på de fleste av de, men jeg valgte å lage en reklameplakat av noe jeg har laget i keramikken. Ett fat med ett stort hjerte i midten.
Produktnavnet på denne ble "Heartbeat".

Her er da resultatet av reklameplakat 1 


 
Jeg skrev under hvilke målgrupper at hvis fatet "Heart beat" hadde blitt utstilt og solgt hadde det nok ikke vært et par unge jenter som hadde valgt produktet først. Derfor valgte jeg å sette det til kvinner i 40-60 årene, altså.. under eldre.
 
I reklameplakat nr 2. tok jeg å lagde en reklameplakat av en oppbevarings eske som vi lagde tidlig i fasen av produksjons faget, det var en kollasj eske i papp med motiv av Marilyn Monroe, hun er jo forbildet mitt. Denne oppgaven ble laget i en annen produksjons time, så da lagde jeg igrunn to plakater med samme fag bare ikke samme teknikk. Iallefall så ble produktnavnet på reklameplakat nr 2. "Maritastic".
 Resultat av reklameplakat nr 2 
 
Under målgruppene for "maritastic", om esken hadde kommet ut på et marked, blitt produsert (masseproduksjon feks.) og solgt i butikker er jeg ganske sikker på at det er en stor gruppe med kvinner og jenter som kunne ha tenkt seg og hatt den til oppbevaring eller som pynt pga. it-merket Marilyn Monroe er hovedfokuset og trekk mønsteret i produktet. Setter målgrupper på kvinner 20-60 år.
 
Matrialer:
-Esken min
-Datamaskin

Teknikker:
-Photoshop
 
Egenvurdering
Det var en helt grei oppgave, litt vanskelig å finne ut noe å reklamere for ut ifra de produktene vi hadde laget.  Jobbet selvstendig og var ferdig før tidsfristen, konsentrert og fikk til helt greie plakater syns jeg. Jeg kunne vært mer orginal og utforsket mer. Jobbet konsentrert og spurt om jeg har trengt hjelp.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar