fredag 19. april 2013

Redesign del 2

I del 2 av redesign oppgaven skulle vi lage ett klesplagg, accessories eller et par sko. i den delen av oppgaven skulle vi ta utgangspunkt i brukte materialer og omskape det til noe nytt. Når det kom til materiale og teknikk sto vi egentlig ganske så fritt, men produktet vi skulle produsere var et klesplagg, accessories eller sko. Og dette skulle inngå som en del av et helhetlig antrekk, det skulle også være funksjonelt.

Materialer:
- Hettejakke
- Blonde trøye
- Nål
- Tråd
- Symaskin
- Nagler
- Oppspretter
- Stoppenåler
- Stoffkritt
- Tang

Teknikker:
-Maskin sying
-Sying for hånd
-Nagle festing
-Tråknlig

Jeg valgte å redesigne en av mine yndlings hette jakker, den var helt kjedelig plain svart. og kunne bli gjort om til noe for seg selv. Brukte også en "nattkjole" med rosa og svarte blonder som også et av hovedproduktene fordi det var det jeg ville bruke på jakka for å lage den unik.Hoved saken med jakka når den ble ferdig og under progresjon var at den skulle reprensentere meg. Jeg er ligg "harry" av meg i det jeg liker og holde på med, hobbyer og i klesstilen. Jeg ville ha et røft/søtt utrykk på produktet mitt.

Førbildet av produktet:




Jeg lagde maler og tegnet opp på baksiden av jakka. Lengden på malen var 45cm og bredden var 10 cm. Klipte til i det rosa blonde stoffet, måtte sprette opp på den ene kanten av det rosa stoffet for å få det helt bent slik at det ikke var noe søm i den ene kanten. Markerte opp linjer med hvitt stoffkritt for å merke der blondene skulle ligge. Begynte deretter å brette inn en liten kant i blondene og satt det fast med stoppenåler.


Under syingen av stripen på ryggen brukte jeg rettsøm med svart sy tråd med det lengste "mellomrommet", nr 4. Grunnen til at jeg brukte mellomrom nr 4, var fordi om jeg sydde litt skeivt eller utenom var det ikke like mye arbeid å få sprettet opp igjen og starte på nytt. Brukte symaskin for å si det fast. Hovedfokuset på jakken var baksiden, det var den som skulle få mest oppmerksomhet.
På hetta brukte jeg samme mal som på ryggen. Lengden var 38-40 cm og bredden var 10 cm. Klipte til mer av det rosa blonde stoffet å begynte å brette inn en tynn kant og satte det fast med stoppenåler. Det er meningen at det skal være åpenrom mellom ryggen og hetta. Deler er viktig og jeg syns selv at det ble bedre enn om jeg ikke hadde hatt noe åpning imellom.


På hetta fikk jeg et lite problem. Midt på hetta var det vrient og få bretta inn sidene uten at det ble klumpete. Spurte om hjelp for å få en løsning på dette. Måtte trokle og bruke inn snevring. Brukte nål og tråd til å gjøre dette, med svart sy tråd.. Gjorde dette på begge sidene av hetten. Hetta ble deretter sydd med symaskin med rettsøm med mellomrom nr 4, med svart sy tråd. sydde også over der jeg hadde troklet for sikkerthetskyld.








Nå som hovedfokuset var ferdig sydd ville jeg eksprimentere litt. Jeg ville lage en "hemmelig" detalj på jakken. Bestemte meg for å bruke de svarte blonde remsene på trøyen. Lengden var 33 cm og bredden var 6 cm. Tegnet opp maler og markeret opp på sidene med hvitt tøykritt. Prøvde meg litt fram og tilbake og prøvde først å legge de svarte blondene oppå det svarte stoffet i hettejakka. Så da at det ikke ble slik jeg hadde ønsket med detaljen. Det ble litt bortgjemt. Bestemte meg for den første tanken med å klippe opp sidene og sy fast de svarte blondene slik at sidene ble gjennomsiktig. Jeg tenkte at dette kom til å bli en kul effekt med tanke på hvilke farger som jeg kom til å ha på med under jakka f.eks.





Begynte og sprette opp i den gamle sømmen i de svarte blondene. Når jeg hadde gjort det begynte jeg å brette inn en liten kan å sette blondene fast med stoppe nåler. Etter jeg hadde satt fast alle nålene slik at jeg var sikker på at jeg kunne sy uten problemer. Under syingen på maskin brukte jeg "siksak" søm med "mellomrom" nr 4. På bildet kan man se at når jeg klipte ut sidene så ser man godt bordet igjennom blondene, noe jeg syns ble kult!




Da var jeg ferdig med alt av sying og bestemte meg for det detaljene som kom til å vises bedre enn sidene. Jeg valgte å bruke nagler som min detalj. Det er er jo noe som er "in" nå fortiden og jeg liker det utrykket naglene gir. Bestemte meg for å ha naglene på stripen på ryggen og hetta. Jeg hadde bestemt meg for å ha med nagler på jakken fra starten. Jeg plasserte de på forskjelige måter og ble ikke helt fornøyd med den første utprøvingen. Bestemte meg for å ta den utprøvingen der naglene ligger midt på stripen av ryggen og hetta. Syns det kledde jakka best. Festet naglene for hånd og brukte tang og presset de ekstra på plass slik at de satt ordentlig fast.






Jeg var litt usikker etter jeg var nesten ferdig med jakken om jeg skulle ha en hettejakke eller om jeg skulle lage meg en vest. Jeg prøvde det ut på utstillingsdukken. Det ble kult, men når jeg tenkte meg ekstra godt om så kom jeg til å bruke hettejakke mer enn hva jeg hadde kommet til å bruke vest. Og siden jeg hadde laget den hemmelige detaljen på sidene så da ble valget enkelt, det ble jakke.





Selv om ryggen var hoved fokuset syns jeg at fremsiden ble litt tam når det var så mye som skjedde bak på jakken og sidene. Jeg brukte litt tid på å utprøve litt med hva jeg kunne gjøre for å få frem fremsiden litt mer enn hva den var. Prøvde først å lage en rosa sløyfe med stoffet fra ryggen og satt den fast med ei stoppenål, det syns jeg ble helt kræsj for å si det sånn, det ble for glorete og stort, selv om det kunn var en liten rosa sløyfe. Tok vekk sløyfen å prøvde meg frem med nagler, jeg hadde igjen noen etter jeg var ferdig med ryggen. Begynte med to nagler på lomme kantene. Dette likte jeg.
Prøvde ut litt mer med å sette på to stk til på lommen, dette syns jeg ødela det røft/søtt/harry utrykket, det ble liksom litt for mye bare på lommene og ryggen var hovedfokuset. Bestemte meg for å bare ta to nagler i feste på lommene. Presset de på plass for hånd og derretter brukte jeg tang for å feste de ordentlig på plass.





Egenvurdering av del 2:
Jeg selv syns jeg har jobbet mye selvstendig i og med at jeg ikke hadde noen som helst erfaring med alt som har med nål, tråd og søm. Jeg har jobbet konsentrert, og jeg satt meg inn i oppgaven selv om den ikke passet meg helt, men jeg er fornøyd og imponert med hva jeg har klart! Jeg satt litt fast de to første timene av del 2, men jeg jobbet meg fort opp igjen når jeg kom på hva jeg skulle lage det produktet jeg lagde, jeg var en av de første som ble ferdig før tidsfristen. Underveis spurte jeg om hjelp når det var noe jeg strevde med, om jeg kunne trenge et ekstra råd angående prosuktet, om det var noe som kunne bli bedre eller fjernet. Jeg leverte alt til datoen da alt skulle leveres. Jeg er veldig fornøyd med hvordan produktet ble tilslutt. Og jeg er meget imponert over meg selv. Jeg er imponert over at jeg klarte å få ett så bra produkt ut av at jeg ikke kunne noe særlig, og at det ble slik som jeg hadde ønsket. Jeg har lært mye gjennom redesign oppgaven og jeg er glad jeg har de erfaringene jeg fikk. Og jeg ville at jakken skulle representere meg, og det syns jeg at det gjør virkelig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar