fredag 19. april 2013

Redesign del 1

I del 1 av redesign oppgaven skulle vi designe en vase med fokus på form og mønster, og produktet trengte ikke å være funksjonelt. Materialet vi skulle bruke på vasen var kartong ( melkekartong, juicekartong etc..)

Materialer:
- Juicekartong
- Elektroteip
- Ståltråd
- Blyant
- Papir

Teknikker:
- Klippe
- Lime
- Snurre
- Surre
- Tegne

Begreper:
- Konkav form
- Geometrisk form
- Organisk form
- Subtrahert form
- Repetisjoner
- Designet


Først skisserte vi, jeg viste igrunn hvordan jeg ville lage vasen min ut i fra powerpointen til studenten. Begynte å skissere og da kom alt på plass. Jeg ville ha en enkel form, med detaljer som poppet ut. Jeg tegnet en konkav form med geometriske former. Jeg syntes at den formen jeg valgte var kul, og i og med at den er konkav ( at det inn på sidene) så syntes jeg at det så ut som en mannekropp.Jeg klipte ut maler for å legge oppå kartongen. Jeg valgte å ta juicekartong fordi den hadde en sølv effekt på innsiden. Noe jeg syntes kom til å gi vasen en tøff effekt.
 

Jeg klipte ut formene og valgte å feste hver side meg svart elektro teip. Når sidene var festet og formet tok jeg å la elektro teip rundt hele vasen, slik at det ble en svart dress/smoking. Og siden den ikke skulle funksjonell bestemte jeg meg for å lage ett snitt i tuppen/kragen og klipte til "skjorte" kanter , brukte hvit elektro teip på de og limte de fast med limpistol.






Jeg vill ha noe mer på vasen min, bestemte meg for å lage noen sløyfer i kartong og dekorerte de med elektro teip i gul, blå og rød og brukte ståltråd i forskjellige farger for å lage en større 3D effekt. Jeg lagde først bare to sløyfer, men så at jeg trengte å lage en til for å få nok balanse i heleheten av vasen.
Resultatet av vasen ble slik jeg hadde lyst til at den skulle bli.







Egenvurdering:
Jeg var åpen for forslag om hvordan jeg kunne designe, men fant fort ut hvordan jeg ville at designet skulle være. Jobbet selvstendig, konsentrert og fokusert. Ble ferdig med vasen før tidsfristen og var effektiv gjennom hele første del av oppgaven redesign. Designet på vasen ble noe for seg selv og kunne faktsik vært funksjonell med ligg mer elektro teip rundt. fornøyd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar