tirsdag 14. mai 2013

Skrift- som tema del 1

I denne oppgaven skulle vi fordype oss i skrift. Skrift har utviklet seg gjennom mange milioner av år. I starten av skriftens historie var det bilder som fortalte hva som hadde hendt, en fortelling i bilder, forskjellige former etc. Veggmalerier slik som egypterne brukte i sin tid, da hadde de malt personer og guder i forskjellige størellser, de som var størst hadde mye status og de som var mindre i størellse var ikke like viktig, de hadde også en annen komunikasjons måte og det var hieroglyfer. Stener som hadde tegn eller en tegning som symboliserte et ord. Siden den tid har skriften utviklet seg veldig. Runeskrift, hulemalerier fra steinalderen til å komme opp med bokstaver slik at vi til dags dato kan sitte å skrive ord for å komunisere.

I del 1 av oppgaven skulle vi bruke ulike papirtyper, redskaper og materialer til å skrive et valgt ord/dikt flere ganger. Vi brukte et A3 ark og rev av strimler av forskjellige papir typer med forskjellig overflate. Limte remsene på A3 arket. Vi skulle utforske med store og små bokstaver, dette heter da på fagspråk Majuskler - Store bokstaver og Minuskler - små bokstaver. Vi fikk bruke alt av redskap når vi skulle begynne å skrive. Vi hadde blekk og en typisk gammeldags skrivepenn som vi dyppet blekket i, blekket hadde vi i mange forksjellige farger. Vi kunne bruke akkurat hva vi ville, men vi skulle være utprøvende. Jeg valgte ordet "drifting" når vi skulle begynne å rable ned på papiret. Grunnen til det ordet er på grunn av min interesse for biler.


I del 1 av oppgaven var det igrunn to oppgaver, etter den første delen av oppgaven skulle vi bruke til på forksjellige utprøvinger, prøve å få til et lett utrykk, tungt utrykk for eksempel ei fjær, pels, en tornado, rotete etc. Vi brukte fortsatt A3 ark og delte det inn i ruter den her gangen. slik at vi kunne lage forskjellige konturer. Her har jeg kunn brukt svart blekk som farge. Som redskap brukte jeg sugerør, blekkpenn, fjær, svamp, liten og stor pensel.


 
Så skulle vi bruke siste del av del 1 til og bruke de teknikkene vi hadde lært oss til å lage mange forskjellige konturer i forskjellige farger, form og mønster. Dette skulle da brukes i del 2 av oppgaven, der vi skulle bruke noe av det vi skulle starte med nå og bruke te på trykk på ei hvot t-skjorte. Det gikk med mange ark og mye ble bare rablet ned på papirene og vips så hadde man masse. Jeg fikk mange beskjeder om å komme meg ut av min komfort sone og det syns jeg at jeg gjorde veldig på slutten. Jeg holdte meg ikke innen den lille bobla der jeg hadde allerede bestemt meg hvordan jeg ville ha det men ikke klarte å fåd et slik på arket, og åpnet øynene og prøvde ut mange forskjellige tenknikker og fikk til mange forskjellige mønster.
 














Materialer:
- A3 ark
- Forskjellige typer ark
- Penn
- Fjær
- Sugerør
- Tråd
- Blekk
- Oljestift
- Kritt (med farge)
- Lim
- Pensel
- Blyant
- Linjal
- Svamp
- Gaffel

Teknikker:
- Skrift
- Utprøving
- Trykk på hånden
- Lett trykk
- Hardt trykk
 
Egenvurdering del 1:
Jeg er veldig fornøyd med del 1. Selv om jeg var litt lei av å sitte med de samme arkene dag på dag for å så skrible ned på de, men jeg syns selv at jeg kom på mange forslag og fikk til mye på den tiden vi hadde. Jeg jobbet selvstendig, mye konsentrert med av å til litt lei. Alt i alt er jeg fornøyd og gledet meg til del 2 av oppgaven slik at vi kunne begynne å prøve ut enda mer med kunsten vi hadde lagd på alle disse arkene. Prosessen på del 1 syns jeg at kansje var litt lang i forhold med tanke på at vi holdte på med det samme en hel uke i strekk, men tilslutt fikk man oppturen med del 2. Jeg jobbet mye utenfor min komfort sone og utfordret meg selv til et helt annet motiv enn hva jeg hadde sett for meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar