tirsdag 14. mai 2013

Skrift - som tema del 2

I del 2 av oppgaven skulle vi designe et motiv til t-skjorte og vi skulle bruke kunnskap og erfaringer fra del 1 til å designe bilde/motivet til t-skjorten. Her var vi frie til å gjøre hva vi ville så lenge det var skrift med i bildet/motivet. Etter del 1 hadde jeg funnet meg bakgrunnen til motivet jeg ville ha på t-skjorten/ stroppløs toppen min.  Jeg syns at bakgrunnen ble kul og ville gi et tøft utrykk ut i fra hvordan selve bakgrunner er.
 
 Bakgrunnen:
På bakgrunnen brukte jeg en pensel og lagde streker og skrev noen bokstaver.Jeg la merke til at jeg selv hadde skrevet navnet mitt nederst i bakgrunnen, i en sammenheng.
 
 
Jeg skrev ut transperenter for å se hva som kunne funke uten på motivet som er bakgrunnen. La det lag på lag. Hvordan jeg skulle plassere det for å få det utrykket jeg ville ha. Jeg hadde egentlig ingen mening om hvordan utrykk jeg ville ha fordi jeg lagde noe spontant og lappet det sammen, og var usikker på om jeg kom til å bruke produktet selv etter oppgaven var ferdig, men jeg la merke til at etter jeg hadde lappet sammen til et motiv at dette ble litt tøft, utrykket jeg valgte er vell litt tøft og røft.
 
Utprøving:
Når jeg lagde disse to brukte jeg en pensel men ikke pensel spissen med hår men stettet til penselen og dro nedover med blekk.
 

 
Når jeg hadde lagt transperentene der jeg ville ha de, skannet jeg bilde fra skriveren på skolen til datamaskinen min, så la jeg det til i photoshop og redigerte frem fargene, visket ut små ting som gjorde seg bedre uten. Redigerte kontrastene og fikk frem utrykket enda bedre.
 
Resultatet før redigering:
 
 
Resultatet etter redigering:
 
 
Da gjennsto det bare skrive ut på trykkpapir. Overførte jpg.filen til minnepenn fordi vi måtte skrive ut fra datamaskinen min kontakt læreren siden vi ikke hadde skriveren som kunne skrive ut trykk. Det var viktig at det var blekk vi skrev ut med slik at fargen kunne trykkes over. Når jeg hadde skrevet ut klipte jeg nesten helt i kanten rundt hele motivet, gjorde dette fordi det kom til å bli en liten kant rundt motivet og da så det bedre ut når det var mindre enn om det hadde vært stort slik at det kunn er motivet som er stramt og at det ikke ble en ramme rundt. Etter jeg hadde klippet ut var det bare å plugge inn strykejernet og vente et lite minutt på at dette skulle bli varmt nok. Det skulle ikke stå på varmest men en mellom ting. Når jernet var varm nok la jeg en plate mellom tøyet slik at det var noe hardt og trykke ned mot istedet for noe som var ruglete. Så la jeg motivet der jeg ville ha det og der det passet best og la bakepapir over trykkpapiret. Da skulle jeg så å stryke i 90 sekunder, kansje litt lengre slik at motivet fikk satt seg ordentlig i stoffet. Tøyet skulle avkjøles i 20 sekunder før jeg kunne ta av papiret som motivet var festet i først. Når jeg skulle fjerne papiret måtte jeg dra det av diagonalt og vips så var motivet på den stroppløse toppen min.
 
Resultatet med motiv på topp:
 
 
 Materialer:
- Transperenter
- Skriver
- Datamaskin
- Trykk papir
- Papir
- Stroppløs topp
- Strykejern
- Strykebrett
- Bakepapir
 
Teknikker:
- Lag på lag
- Photoshop
- Stryking
- Avrivning
 
Egenvurdering:
Jeg er veldig fornøyd med hvordan resultatet ble til slutt. Jeg jobbet selvstendig, konsentrert og effektivt i denne oppgaven. Jeg hadde ikke trodd at motivet kom til å bli så tøft at jeg selv kom til å bruke det, men det ble den faktisk. Oppgaven i seg selv ble spennede i del 2, men i del 1 syns jeg at det ble litt langdrygt å sitte å i en uke å skrible. Syns også at vi fikk alt for lang tid på del 1 i forhold til del 2, men alt i alt er jeg fornøyd.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar