mandag 3. desember 2012

Tegnetid

Vi har holdt på med tegning en god stund nå. Tegnet, tegnet og tegnet. I den første økten har vi skulle øvd oss og lært oss det å bruke høyre og venstre hjerne halvdel, strek, ulike trykk og uttrykk. Gråtoneskalaen som vill si skravur og kryss skravur. Gråtone skalaen har jeg holdt på med ende ganger før, men ikke med forskjellig bløthetsskala slik som vi gjorde nå. Vi brukte H-hard, B2-litt bløt, B5-mer bløt og B8-veldig bløt. Gråtoneskalaen skal gå fra det svarteste svarte til det hviteste hvite.

Gråtoneskalaen

Streker:



Blindtegning var også en av oppgavene vi skulle lære oss, blindtegning skulle vi bruke kund hånda til å forme de ulike objektene med bare øynene, uten å se på arket. Mye rart og spesielt det som var igjen på arket etter vi hadde tegnet de forksjellige tingene. " Å tegne er å se"

Blindtegning:






I andre økten skulle vi lære oss krokitegning, ulike teknikker, proposjoner, måling og volum.
Krokitegning er en veldig kjapp skisse, du skal få frem hva det er du har tegnet, men med ikke så mye detaljer. Det går under ulike teknikker, man skal bruke de forskjellige blyantene vi har fått og om vi vill ha harde mørke områder eller lysere områder. Proposjoner og måling er størelseforholdet i forhold til produktet. Det vil si når vi tegner et menneske så får vi ikke hele mennesket ned på arket. Ett eple går det ant og og forminske og forstørre på arket. Volum kan man legge til på tegningene med å legge på skygger, lyse områder og form. Det er utrolig hvor stor forskjell det kan bli på en tegning med å legge på skygge og detaljer.

Krokitegning:


Uliketeknikker:
Uliketeknikker består av det å bruke blyanten på forskjellige måter for å skape ett annet og bedre utrykk av det vi tegner. Om det er å bruke blyanten svakt for å få enkelte ting/steder lysere enn andre ting/steder enn om du tar å bruker blyanten hardere for å legge skygge f.eks. 
Og om du vill tegne i krusseduller eller streker.
 




Det var det vi skulle igjennom før vi gikk igang med den lille oppgaven vi hadde innen tegnetid progressen.
Vi fikk utdelt ett lite kvadrat i svarthvitt med ett mønster på. Dette skulle da bli ett helt bilde til slutt når alle elevene i klassen fikk en liten kvadrat. Det skulle ligne mest mulig på kvadrat tegningen vi fikk utdelt, så har var det bare å bruke riktig form av strek, valører, form, rom og volum får å få det utrykket vi skulle ha. Syns denne oppgaven var relativt grei, syns den siste oppgaven vi fikk med det kvadratet var det som fikk lysten for meg til å tegne. Etter oppgaven av saktegningen ble vi satt i gang med å tegne epler/gjenstander i forskjellige vinkler med lys og skygge. Denne oppgaven gikk under Div.teknikker. Resultatene av eplene jeg tegnet og den saktegningen var det stor forskjell på, syn jeg da. Ble mer fornøyd med saktegningen enn epletegningene.


Saktegningen:
Det arket som er lysest er den saktegningen vi skulle tegne etter. Det er mye variasjon i lys og skygge, lett og hardt. På det nederste bilde ligger min del av tegningen ligger som det andre kvadratet fra venstre side nest øverst.




Div. teknikker:



Metoder:
Bruken mellom høyre og venstre hjernehalvdel.
Strek.
ulik og like utrykk.
Gråtoneskalaen.
Tegning.
Kroki.
Proposjoner.
Måling.
Volum.

Utstyr:
Blyanter i forskjellige bløthetskala.
Skisse bok med ark.
Viskelær.
Øynene mine.

Egenvurdering:
Kunne gjerne tenkt meg litt mer variasjon enn bare tegning av skulpturer/mennesker osv.. derfor var det godt med den saktegningen vi fikk som vi skulle tegne. Oppgavene var greie og vi holdt ikke så lenge på med denne prosessen. Noe jeg syns var helt greit. Resultatene ble litt både og, men fornøyd er jeg for det om.
Alt ble levert før tidsfristen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar