tirsdag 18. desember 2012

Hode / Byste

I keramikken skulle vi lage ett hode eller en byste. Med målestokk 1:2 som vill si at det er det halve av virkeligheten. Det skulle også være riktige proposjoner i forhold til vårt eget hode. Nøyaktighet var viktig for å få frem det utrykket vi ville, proposjonene og målestokk.
Det første vi skulle starte med var å fine ut om vi skulle lage hode eller byste.Jeg valgte og lage en byste, fordi jeg syns det var mye finere enn ett hode som skulle ha stått på en blokk for å bli stødig. En byste er ett hode med skulderparti. Bysten skulle være stødig og du kunne selv velge fritt ut ifra dine ideer om den skulle være veldig likt som ett menneske eller om det ville være noe annet (fantasi figur).

Etter vi hadde funnet ut hva vi skulle lage skulle vi hente en porøsplate, det vill si en plate av tre som suger til seg fuktighet til den tiden bysten ble ferdig slik at bysten kunne tørke. Det måtte også være en stang som sto opp fra platen. Grunnen til at det skal være en stang er for at det skal bli kortere tørkeprosess. Stangen er viktig fordi det skal være hulerom i så store produkter, hvis ikke ville hele bysten kommet til å sprekke. Når vi hadde hentet platen, var det matpapiret som sto for tur. Dette skulle da snurres rundt stangen i noen lag og teipes fast, det er viktig at matpapiret var litt lengre enn stangen fordi vi skulle ha en slags "ball" oppe på toppen der hodet skulle være.hovedoppgaven til matpapiret rundt stangen er for at bysten ikke skulle henge igjen på platen, for vi skulle ikke sette bysten med platen inn i ovnen. Også skulle vi bruke noe som heter for Kavalett, det er en tung plate sog det går an å snurre rundt på. Slik at det går an å se rundt på hele figuren når man jobber. 

Når alt forarbeidet var klargjort var det bare å hente seg leire. Vi brukte en leire som heter Crankleire. Det spesielle med Crankleira er det at det er veldig grov Chamott i den. Det er chamott i alle slags leire som er innen keramikk, chamott er tørket leire, som er endten fin malt eller grov malt. Det brukes fordi at leira ikke skal trekke seg/krympe sammen mer enn nødvendig. Leira er veldig grov med andre ord. Veldig grei å jobbe med.  Startet med å ta "klaser" med leire rundt der skuldrene skulle være. Når jeg følte selv at det var nok med leire rundt skulderpartiet begynte jeg å jobbe med opp mot halsen. Hodet er jo rundt, eller eggeformet som sies at det er, men alle er jo ulike på sin måte uansett. Nå som alt det generelle som skulle være med for å få det mest livaktige utrykket så var det bare å fin pusse litt før detaljene kommer på. Rund gjøre skuldrene, gjøre overflaten så glatt som mulig.
 
 Første fase av bysten:
                                                       




Etter finpussen på det nødvendige begynte jeg å forme en nese, ører og ringene rundt halsen som bysten min skulle ha. Hele greia bak min byste er at jeg ville lage noe personlig. Jeg har gener fra colombia og det er stammer og slikt der også.
Jeg fikk øyeblikkelig bilder i hodet om hvordan bysten skulle se ut. Jeg valgte å lage noen slags ringer rundt halsen. Bysten fikk lang hals og mange ringer rundet halsen sin, for å lage ringene brukte jeg modeleringspinner for å skape disse mellomrommene på de. Ringene er for å symbolisere at denne personen(bysten) er en stor person i en stamme og skal til å bli en høvding. Bysten min fikk ikke noe øyne eller munn. Siden han skal bli en høvding, så var han en av den "nåværende" høvdingens gode hjelper. Han var stum fordi han ikke kunne si så mye om hva høvdingen hans snakket om. Han fikk ikke noen øyne fordi han hadde en pannelugg som dekket over øynene fordi han skulle følge med uten å bli oppdaget. Siden jeg vet at det er i mange stammer at det er en tradisjon og utvide "piercingen" i ørene sine. Jeg gjorde det på min byste også. Stor utvidelse av øreflippene.

Etter at finpusset på bysten var unnagjort var det bare å få av bysten fra den porøse platen for å sette den til tørk. Det var ikke bare bare for å si det slik. Det var tungt og mye av finpusset måtte bli gjennopprettet igjen etter avtagningen. Den ble satt til tørk ei god stund før den skulle til brenning. Etter tørkeperioden kunne vi ha på oksyder eller glassur. Jeg valgte å ta på kobberoksyd fordi det ga ett litt røft utrykk. Påføringen av kobberoksydet tok jeg frem bøtta med oksydet i og rørte godt sammens. Galssurer og oksyder har den tendensen til å legge seg på bunnen, så det er viktig og røre godt. Etter røringen tok jeg en liten pensel og en litt større. Den lille brukte jeg på halsen, nesen og ørene. Den store brukte jeg på skuldrene og hode.

Resultat av brenning:
 



Etter brenningen var det ikke så mye som skulle gjøres med resten va bysten. Nå var det bare de siste detaljene som skulle på plass. Når det kommer til håret på bysten min, bestemte jeg meg for å lage en slags parykk som hadde et rødt bånd rundt hodet. Jeg brukte svart garn for å få den slags rastaflette effekt på parykken. Jeg tok stråd for tråd og limte det på hodet.

Påsetting av parykken:
 



Jeg ble veldig fornøyd med slutt resultatet av bysten min. Den ble slik jeg hadde håpet på!
Det å lage en byste tar igrunn veldig lang tid. Den skal igjennom mange prosesser før den kan pyntes på og gjøres helt ferdig.

Resultatet av bysten:






Utstyr/Materialer brukt i denne oppgaven:
Kobberoksyd
Pensler
Moddeleringspinner
Kavalett
Matpapir
Porsøsplate med stang
Teip
Crankleire
Svart garn
Rød tråd


Metoder brukt i denne oppgaven:
Forming
Male
Røring
 
 
Egenvurdering av oppgaven:
Jeg er super fornøyd med resultatet og at bysten ble slik som jeg hadde sett for meg. Den fikk frem mine punkt og utrykk som inneholder historien bak den. Den reprensenterte den veldig godt. Jeg holdte meg til fristen og var ferdig før tiden. Arbeids prosessen var lang nok og veldig effektiv hvergang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar