onsdag 19. desember 2012

Strikkedesign

Vi har hatt en liten periode nå med strikking. Jeg har selv kunn hvert borti vanlig rille strikk. I den første delen  av perioden skulle vi ha hvert igjennom/lært oss rettstrikk, rillestrikk, vrangbord og perlestrikk. Dette skulle utføres på en prøvelapp. En prøvelapp er i denne situasjonen en prøvelse på alle disse strikke måtene før man skulle starte på del 2 som var at vi skulle designe ett eller flere strikkeprodukter ut ifra mønster og valgfri teknikk. Siden jeg ikker er noen strikkemester så viste jeg at dette kom til å sette tolmodigheten og konsentrasjonen min på prøve.



Prøvelappen:

På prøve lappene skulle vi legge opp 20 masker. Egentlig skulle vi strikke ca 10cm med alle strikkemåtene, men om du kunne de, slapp du det. Jeg valgte og strikke alt i ett i steden for å legge opp til nytt hvergang jeg skulle prøve meg på en ny strikke metode. Jeg strikker ikke med å ha garnet på pekefingeren slik som mange andre, jeg kaster den over. Det har jeg gjort siden jeg lærte meg å strikke rillestrikk. Forventningene til at jeg skulle prøve meg på alle de 3 nye strikke metodene var jeg usikker på meg selv. Jeg er ikke noe strikke menneske, men jeg strevde meg i gjennom det og klarte det. Under strikke perioden brukte jeg strikkepinner i str 2,5mm.




Rillestrikk:

Når man skal strikke rillestrikk så strikker men rett frem hele veien enkelt og greit. Når man skal begynne på ny runde så strikker man akkurat det samme slik som man gjorde på runden før.




Rettstrikk:

Rettstrikk er nesten det samme som rillestrikk, bare at når han mar strikket en runde så må gjøre det motsatte av du hadde kommer til å gjøre om man hadde strikket rillestrikk. Det vil si at når han strikker rettstrikk tar man rett første runden og vrang neste runde. Slik at det blir en rett og glatt side.




Vrangbord:

Vrangbord derrimot... Når man strikker vrangbord tar man to masker rett og to masker vrang. Dette gjør man hele veien, også på den nye runden du ska strikke, men her må du huske på at du skal gjøre det strikke motsatt på den nye runden du starter på. F.eks. slutter du med rett maske må du starte på vrang maske.



Perlestrikk:
 
Perlestrikk har jeg alltid hatt lyst til å lære meg. Syns den er så søt! Det ser ut som små perler som er sottet sammen i ett stoff. Ligner veldig mye på en slags hekle måte. Når man skal strikke perlestrikk så tar man en maske rett og en maske vrang. Her må du følge med veldig for å ikke komme utav rekkefølgen. Når du ska starte på en ny runde med perlestrikk, starter du med den samme du sluttet med i siste maska.




Nå som prøvelappen var ferdig var det bare å starte på hoved produktet som vi skulle designe. Jeg fikk jo såklart mange tanker om hva jeg hadd lyst til å strikke, men om ferdighetene var helt i de produktene jeg ville lage, og tiden var knapp. Jeg valgte å lage en mobil veske i perlestrikk. Det var noe innen min ferdighets grense og tiden.

 Brukte samme pinne størrelse som jeg brukte på prøvelappen, altså 2,5 mm. Veldig tynne pinner. Tynt garn + tynne pinner = mye strikking. Jeg la opp 30 masker med ett litt brunt-grått garn. Jeg vet ikke hva garn typen heter fordi jeg lånte det av skolen, så mage beltet på garnet var ikke på. Strikket 6 omganger med det brun-grå garnet før jeg la om til ett lime-grønt garn. Mobil vesken skulle jo ikke bli kjedelig heller, så jeg valgte en farge som kunne skvære litt opp med den andre fargen, gjør ett lite sprell. 6 omganger med lime-grønt. Tok to rader til med brun-grå og lime-grønn før jeg kom til bunnen av vesken, strikket 12 omganger med brun-grå, så startet jeg på lime-grønn igjen med 6 omganger. Fortsatte slik jeg gjorde på den første siden når jeg holdt på med den andre siden. I hovedsak så er det 3 remser med brun-grått og 2 remser med lime-grønt.

Garn og pinner:



Mobilvesken etter avfelling:



Perlestrikket i mobilvesken:
Det er viktig at man kan strikke gjevnt og ikke rotete. Det gir bedre resultat.




Nå som mobilveskens utsiden var ferdig, så var det de siste detaljene. Sydde fast festene som var etter all byttingen av trådene. Så sydde jeg sammen remsen med perlestrikk i sidene for å skape en lomme, dette sydde jeg for hånd med garnet jeg hadde brukt på resten av vesken. Jeg ville også ha ett stoff på innsiden av vesken, jeg valgte å klippe av fleece fra en gammel fleece jakke jeg hadde. Veldig lys grønn fleece fikk jeg fra hetten på jakken. Sydde sammen sidene på fleece remsen slik at det også ble en lomme. Dette sydde jeg på symaskin, med en lys grønn sytråd, men det manglet noe mer. Jeg dro å kjøpte med to grønne knapper og lage to remser med makrame fletter, sydde flettene fast inne i lommen. Slik at det ble en åpne/lokke mekanisme. Knappene sydde jeg fast for hånd på den første lime-grønne remsen sånn at makrame fletteløkken kunne hukes rundt knappene. Sydde da fast stoffet som skulle være på innsiden av vesken. Og da var mobil vesken ferdig.

Resultatet av mobilvesken:


 






Materialer brukt:
Garn
Strikkepinner
Fleece
Knapper
Sytråd
Nål
Symaskin

Metoder brukt:
 
Rille strikk
Rett strikk
Vrang bord
Perlestrikk
Legge opp masker
Felle av masker

 
Egenvurdering:
Arbeidet mye selvstendig men trengte også endel hjelp med å lære meg rett strikk, vrangbord og perlestrikk. Det var vanskelig i starten men etterhvert kom det seg og da ble det mye strikking i ett kjør. Selve strikke oppgaven var grei, men veldig my konsentasjons arbeid og tolmodigheten ble satt i arbeid. Jeg klarte meg veldig bra. Holdte meg innen for tidramma og leverte et fult ferdig produkt, som jeg ble veldig fornøyd med! Øving gjør mester!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar