I denne periodene av kirkene var de sparsom med dekoret, men de satte mer fokus på skulpturer og det ble rikt dekorert rundt partalene. Massive murvegger var også ett kjenne tegn på denne arkitekturen. Det var ganske få og små åpniner rundt omkring og etterhvert ble murflatene mer artikulert og fikk større åpninger, detaljene falmet mer og mer av. Ting ble mer kjedeligere rett og slett, litt rett opp og ned stil.
(bilde lånt fra google)
Rundbuestil
Det som er gjenkjenbart i denne perioden er rundbuer over bortaler og vinduer. Det ble brukt både runde buer, tønnehvelv og halvsirkelformende krysshvelv. Mye gjenbruk av klassiske arkitekturdetaljer, merkes veldig på søylene.
(bilde lånt fra google)
Trekk fra denne tiden er de massive pilarene (søylene) som støtter opp hverandre, de var særlig i tidlig arkitektur. Søylene fikk sammensatte tverrsnitt og rik profilering. Om det var flere søyler sammen , ble det kaldt knippesøyler. Tykke murvegger med små vinduer var kjennetegn. Det var igrunn enkelt å tyde at murveggene var tykke, spesielt om man så ved vinduene.
(bilde lånt fra google)
Små vinduer
Ofte var det slik at de brukte små vinduer. I vinduene brukte de å male flotte glassmalerier og de var i forskjellige farger og figurer. Maleriene besto som regel av små steiner satt sammen til ett bilde, liknende som i ett mosaikk bilde. Dette kan man også se i kirker i norge, i Oslo for eksempel, i gamle aker kirke er det brukt slik teknikk!
Ofte var det slik at de brukte små vinduer. I vinduene brukte de å male flotte glassmalerier og de var i forskjellige farger og figurer. Maleriene besto som regel av små steiner satt sammen til ett bilde, liknende som i ett mosaikk bilde. Dette kan man også se i kirker i norge, i Oslo for eksempel, i gamle aker kirke er det brukt slik teknikk!
(bilde lånt fra google)
Lite dekorDekor var ikke så viktig på denne tiden, synet på dekor var ikke betydelig. Den plassen der det kunne vært dekor var ofte ved inngangspartiet og noen andre plasser inne i kirkene. Det hadde mye mer sterkere syn på hvordan kirkene vart/og var oppbygd.
TympanonfeltTympanon kan beskrives som ett runbue felt med relieff over ett inngangsparti. Der var det uthugget og avbildet skulputerer som kunne vise Jesus Kristus og de fire avangelistene som er Løven-Markus, Engelen-Matteus, Oksen-Lukas og Ørnen-Johannes. Pluss de 12 disiplene og noen andre skikkelser. Der var ett relieff over inngangsdøren som stmboliserte at dommedag skulle skildres. Figurene på tympanonfeltet var lange og tynne mennesker. Kroppen så også veldig stiv ut. De hadde klær og de hadde folder på klærene sine, og foldene var parallelle.
(bilde lånt fra google)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar